Cechy i aspekty 2mag 90420

2mag 90420 to wysoce wydajne akumulatory o wysokiej trwałości i niezawodności. Są one łatwe w użyciu, dzięki wbudowanemu wyświetlaczowi LCD, który pozwala na łatwe monitorowanie pojemności i napięcia. Akumulatory 2mag 90420 mają wyjątkową moc, która zapewnia szybkie ładowanie i długi czas pracy bez konieczności częstego ładowania. Są one również wyposażone w technologię „smart charging”, która zapewnia, że akumulator jest ładowany w sposób optymalny, aby osiągnąć najdłuższy czas życia. Akumulatory 2mag 90420 są również wyposażone w zabezpieczenie przed przeciążeniem, co zapobiega uszkodzeniu akumulatora podczas ładowania.

Ostatnia aktualizacja: Cechy i aspekty 2mag 90420

Pierwszy internetowy słownik poprawnejpolszczyzny, zobacz więcej

1. aspekt (strona)

Definicja

jakiś aspekt zagadnienia, problemu itp. to to coś, ze względu na co to zagadnienie, problem itp. rozpatrujemy

Poprawna polszczyzna cenne informacje, niespodzianki, haczyki

Pełną treść widzą tylko abonenci Dobrego słownika.

Zyskaj dostęp do tej i 4825 pozostałych informacji poprawnościowych.
zamów
Słownik wyrazów bliskoznacznych podobne znaczeniowo (lepsze odpowiedniki lub zapomniane słowa)
  • atrybut; cecha; dziedzina; ogląd; parametr; perspektywa; pole; punkt widzenia; sfera; spojrzenie; strona; ujęcie; własność; właściwość; wzgląd
  • książkowo:przymiot
Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu

Wiele symboli i metafor świadczy jedynie o niezwykłej erudycji mistrzów zen, którzy we własnych wypowiedziach cytowali nie tylko swoich słynnych poprzedników, ale także nawiązywali do wielu motywów literackich, legend, symboli czy obiegowych przenośni, zrozumiałych nie tylko dla ówczesnych elit intelektualnych. Jak słusznie zauważa Dale Wright, ten aspekt języka zen często bywa pomijany, ponieważ nieuchronnie prowadzi do intelektualnych analiz.

NKJP: Agnieszka Kozyra, Filozofia zen, 2004

Jest rzeczą zrozumiałą, że nie wszystkie wymienione powyżej aspekty życia Kościoła zostały w książce podkreślone w równym stopniu. Musiałem z konieczności dokonać ich selekcji, zdając sobie w pełni sprawę z tego, że każda selekcja niesie z sobą wielkie ryzyko wyboru i ma charakter dyskusyjny.

NKJP: Daniel Olszewski, Dzieje chrześcijaństwa w zarysie, 1996

Sieć słów wyrażenia powiązane z opisywanym (wyrazy pokrewne, kolokacje)
  • kolokacje czasownikowe lewostronne:(___ aspekt) analizować; dostrzegać; obejmować; omawiać; omówić; podkreślać; pomijać; pominąć; poruszyć; rozważyć; uwzględniać; uwzględnić; wskazywać
  • kolokacje przymiotnikowe:
    aspekt: drugi; duchowy; edukacyjny; ekonomiczny; emocjonalny; etyczny; finansowy; fizyczny; formalny; gospodarczy; istotny; kluczowy; kulturowy; makroekonomiczny; moralny; najistotniejszy; najważniejszy; negatywny; niekorzystny; polityczny; poznawczy; pozytywny; praktyczny; prawny; psychologiczny; psychospołeczny; religijny; socjologiczny; społeczny; techniczny; teoretyczny; ważny; wychowawczy; zdrowotny
    aspekty: niektóre; pewne; rozmaite; różnorodne; wszelkie; wybrane; związane kolokacje rzeczownikowe lewostronne:(___ aspektów) analiza kolokacje rzeczownikowe prawostronne:(aspekty ___) bezpieczeństwa; działalności; działania; funkcjonowania; macierzyństwa; osobowości; polityki; pracy; procesu; przedsięwzięcia; rzeczywistości; sprawy; zagadnienia; zjawiska; życia kolokacje pozostałe:dwa; wiele
Gramatyka

rzeczownik rodzaj męskorzeczowy odmienny

 Odmiana w przyjaznej postaci — zyskaj pełny dostęp

aspekcie; aspekt; aspektach; aspektami; aspektem; aspektom; aspektów; aspektowi; aspektu; aspekty

2. aspekt (językozn. )

3. aspekt (astrologia)

Definicja

aspekt to astrologii: położenie Słońca, Księżyca i planet względem siebie, mierzone w stopniach wzdłuż koła, po którym w ciągu roku pozornie porusza się Słońce obserwowane z Ziemi; aspekty służą do układania horoskopów

Przykłady użycia autentyczne, starannie wybrane, zobacz też na blogu

Aspekty są jednym z najważniejszych elementów interpretacji horoskopu. Według tradycji astrologicznej aspekty między planetami mają wpływ na zachowania ludzi i wydarzenia na Ziemi.

Izabela Podlaska-Konkel, astroportal. pl, 02. 10. 14

Przy złych aspektach Neptuna zwykle stosunki z rodzeństwem układają się źle lub są zrywane.

NKJP: Krystyna Konaszewska-Rymarkiewicz, Interpretacja horoskopu — podstawy, 1997

Gramatyka
Pozostały wątpliwości? Brakuje czegoś w haśle?
Zobacz, co zyskują abonenci Dobrego słownika.
Sprawdź ofertę

Często sprawdzane

  • bestseller — Odmiana: tego bestsellera czy bestselleru?
  • protokół — Odmiana: w protokole i w protokóle
  • pan — Jaką literą pan w wywiadach i stenogramach

Ciekawostki

  • à la carte — Pochodzenie wyrażenia à la carte
  • mucha — Muchi leciem
  • kwazar — Pochodzenie słowa kwazar
  • Mogą Cię zainteresować również hasła

  • dżingiel
  • LinkedIn
  • Dolce & Gabbana
  • derby
  • nic, tylko
  • śm-
  • ocenny
  • requiescat in pace
  • Odkryj również zalety kamieni leczniczych uszeregowanych według ich związku z każdą z 7 czakr: czakra korzenia, czakra sakralna, czakra splotu słonecznego, czakra serca, czakra gardła, czakra trzeciego oka i czakra korony. Szczęśliwe kamienie i kryształy zodiaku odgrywają ważną rolę w astrologii wedyjskiej i doktrynie jogi, gdy ktoś chce odblokować i zrównoważyć 7 czakr ludzkiego ciała.

    Uzdrawiające kryształy i szczęśliwe kamienie zodiaku, oprócz ich wewnętrznych cnót, mogą rzeczywiście odgrywać aktywną rolę w harmonicznej wibracji waszych subtelnych centrów energii. Kamienie ochronne mogą więc służyć jako amulety zgodnie z twoim znakiem słońca lub chińskim znakiem zodiaku. Jeśli chodzi o jedzenie, kolor szczęścia lub kamienia półszlachetnego odgrywa ważną rolę w określaniu jego zgodności z jedną z 7 czakr.

    Przewodnik po kryształach leczniczych

    Jak korzystać z leczniczych kamieni czakry?

    W litoterapii istnieje kilka metod leczenia kamieniami. Przed aplikacją kryształy lecznicze muszą zostać oczyszczone i ponownie naładowane, aby uzyskać lepszą skuteczność leczenia. Główne zastosowania kamieni leczniczych to:

    • Noś kamień uzdrawiający w formie klejnotu (wisiorek, bransoletka, naszyjnik) lub po prostu noś kamień leczniczy w kieszeni (wybierz kamień walcowany o zaokrąglonym i miękkim kształcie),
    • Sesja równoważenia czakr, podczas której leżysz przez około 15 do 20 minut w cichym miejscu (telefon w trybie cichym). Przymocuj do swojego ciała kamienie związane z czakrami, które chcesz pracować. Aby określić czakry, które chcesz zrównoważyć i otworzyć, możesz wykonać test 7 czakr, klikając klikając tutaj,
    • Ochrona lub warunki sanitarne miejsca przed złymi energiami. W domu lub biurze ustaw kryształy lecznicze w różnych kluczowych punktach miejsca, które chcesz oczyścić lub obronić (drzwi wejściowe, okna, punkty kardynalne i narożniki pokoi). Przeciwko złemu oku zwykle jest to kamień tygrysa, kamień byka, czarny turmalin, obsydianowa tęcza i czarny spinel. Do oczyszczenia możesz użyć ametystowej geody, różowego kwarcowego kamyka, przezroczystego kwarcu, pomarańczowego kalcytu, malachitu związanego z azurytem lub lampy solnej,
    • Jako eliksir, pijąc wodę, w której wcześniej namoczyłeś wybrany kamień uzdrawiający. Jednak najlepiej unikać tej metody bez porady profesjonalisty, ponieważ niektóre kamienie, jeśli są nieszkodliwe w formie wisiorka, mogą stać się szkodliwe, gdy zostaną użyte jako eliksir, z uwagi na ich potencjalnie niską radioaktywność.
    Równoważenie czakr z litoterapią: wykres kamieni leczniczych: Zrównoważyć 7 czakr kamieniami szlachetnymi, kryształami leczniczymi i koloroterapią © KarmaWeather®

    Kamienie czakry korony

    Uzdrawiające kryształy i kamienie narodzin dla Sahasrary, 7. czakry

    Lista kamieni czakry korony: Czarny szlachetny opal, cacholong, bezbarwny kwarc, diament, złoto, Herkimer Diamond, perła, kamień księżycowy, Rainbow Obsidian, selenit, fioletowy fluoryt, biały kalcyt, biały szlachetny opal
    Planeta czakry korony: Neptun
    Lokalizacja: góra czaszki
    Kolor: fioletowy, biały, złoty
    Symbol: kwiat lotosu
    Cnoty, cechy: duchowość, oświecenie, kosmiczna jedność
    Pozytywne aspekty: obcowanie z kosmosem, uniwersalna wiedza
    Negatywne aspekty: Przesąd, pociąg do czarnej magii, wycofanie się ze świata, izolacja, depresja

    Kamienie czakry trzeciego oka

    Uzdrawiające kryształy i kamienie porodowe dla Ajna, 6. czakry

    Lista kamieni czakry trzeciego oka: Ametyst, szafir cejloński, oko jastrzębia, fioletowy fluoryt, lapis lazuli, kamień księżycowy, tęczowy fluoryt, żelazne oko
    Planeta czakry trzeciego oka: Uran
    Lokalizacja: między brwiami, nad nasadą nosa
    Kolor: ciemnoniebieski, ultramarynowy niebieski, indygo
    Symbol: skrzydlate koło
    Cnoty, cechy: Mądrość, intuicja, wyjątkowa jasność
    Pozytywne aspekty: intuicja, oświecenie, wyobraźnia, samoświadomość
    Negatywne aspekty: nieodpowiedzialność, samolubstwo, wywyższenie

    Kamienie czakry gardła

    Uzdrawiające kryształy i kamienie narodzin dla Vishuddha, piątej czakry

    Lista kamieni czakry gardła: Akwamaryn, azuryt, niebieski kalcyt, niebieski chalcedon, szafir cejloński, tęczowy fluoryt, turkus
    Planeta czakry gardła: Saturn
    Lokalizacja: krtań
    Kolor: niebieski, jasnoniebieski
    Symbol: koło
    Cnoty, cechy: komunikacja, świadomość prawdy, inspiracja, autonomia
    Pozytywne aspekty: koncentracja, wnikliwość, pewność, charakter
    Negatywne aspekty: nietolerancja, fantazje o chwale, negacja rzeczywistości

    Kamienie czakry serca

    Uzdrawiające kryształy i kamienie narodzin dla Anahata, 4. czakry

    Lista kamieni czakry serca: Aleksandryt, amazonit, awenturyn, szmaragd, eudialyt, fuchsite, zielony apatyt, jadeit, labradoryt, malachit, manganokalcyt, agat mech, peridot, różowy kwarc, różowy topaz, tęczowy fluoryt, turmalin arbuzowy, granat tsavorite
    Planeta czakry serca: Jowisz
    Lokalizacja: klatka piersiowa
    Kolor: zielony, szaro-zielony
    Symbol: sześcioramienna gwiazda
    Cnoty, cechy: Miłość, czułość, otwartość
    Pozytywne aspekty: samoświadomość, poczucie proporcji, empatia, kreatywność
    Negatywne aspekty: Narcyzizm, arogancja, obojętność

    Kamienie czakry splotu słonecznego

    Uzdrawiające kryształy i kamienie narodzin dla Manipura, trzeciej czakry

    Lista kamieni czakry splotu słonecznego: Bursztyn, bronzyt, kocie oko, chryzoberyl, tęczowy fluoryt, oko tygrysa, żółty cytryn
    Planeta czakry splotu słonecznego: Mars
    Lokalizacja: pępek
    Kolor: żółty, złoty żółty
    Symbol: trójkąt
    Cnoty, cechy: Wola, odwaga, osobowość, dystrybucja energii życiowej ciała
    Pozytywne aspekty: mpatia, współczucie, wrażliwość, pewność siebie
    Negatywne aspekty: pragnienie władzy, obelżywe zachowanie, niewrażliwość

    Kamienie czakry sakralnej

    Uzdrawiające kryształy i kamienie narodzin dla Svadhistanha, drugiej czakry

    Lista kamieni czakry sakralnej: Karneol, cytryn, jaspis dalmatyński, złoty topaz, kamień księżycowy, tęczowy fluoryt, srebrny kwarc rutylowany, oko tygrysa
    Planeta czakry sakralnej: Wenus
    Lokalizacja: narządy płciowe
    Kolor: Pomarańczowy
    Symbol: półksiężyc
    Cnoty, cechy: seksualność, płodność, kreatywność
    Pozytywne aspekty: pasja, szczęście, świadomość ciała
    Negatywne aspekty: obsesyjna zazdrość, wina, uzależnienie seksualne, zachowania agresywne

    Korzenie kamieni czakry

    Uzdrawiające kryształy i kamienie narodzin dla Muladhary, pierwszej czakry

    Lista kamieni czakrowych: Almandynowy granat, czarny turmalin, jaspis dalmatyński, agat ognisty, heliotrop, hematyt, obsydian tęczowy, rubin, septaria, kwarc dymny, gwiaździsty obsydian, oko tygrysa
    Planeta czakry korzenia: Merkury
    Lokalizacja: kość ogonowa
    Kolor: Czerwony
    Symbol: kwadrat
    Cnoty, cechy: stabilność, instynkt przetrwania, bezpieczeństwo materialne
    Pozytywne aspekty: energia witalna, związek z Ziemią, opór, wytrwałość, siła charakteru
    Negatywne aspekty: agresja, egoizm, słabość umysłu, uzależnienie, fobie

    Jakość
    Polecane artykuły
    • Wymaganie, potrzeba, oczekiwanie
    • QFD
    • Jakość projektowana
    • Orientacja marketingowa
    • Benchmarking
    • Jakość usług
    • Projektowanie systemu zarządzania przez jakość
    • Jakość pracy
    • Lojalność klienta

    Przegląd definicji

    D. A. Garvin zaproponował podział definicji jakości na siedem kategorii: ogólne (transcendentne), związane z produkcją, związane z produktem, związane z użytkownikiem, związane z tworzeniem wartości, wielowymiarowe, strategiczne (D. Garvin 1984, s. 25). Przykłady definicji zaprezentowano poniżej (opracowanie własne na podstawie: K. W. Seawright, S. T. Young 1996, s. 107) oraz (T. Rura-Polley, S. R. Clegg 1999, s. 37).

    Definicje ogólne

    Definicje ogólne przybliżają problem jakości, jednak nie pozwalają na jego przełożenie na konkretne działania. Ich aplikacja jest praktycznie niemożliwa bez skonkretyzowania, a więc stworzenia nowej definicji.

    • W. Shewhart (1931) - dobroć produktu, przy czym dobroć ta może być zastosowana do wszystkich rodzajów produktów i usług

    Definicje związane z produkcją

    • P. Crosby (1979) - zgodność z wymaganiami wewnętrznymi i zewnętrznymi

    Definicje związane z produktem

    Definicje związane z produkcją pozwalają na stosunkowo łatwe przetłumaczenie na język techniczny. Zgodność ze specyfikacją jest łatwa do zmierzenia, przez co wydaje się łatwiejsza do osiągnięcia. Trzeba jednak zauważyć, że sama dokumentacja służąca do produkcji również musi być na odpowiednim poziomie jakości, gdyż w przeciwnym przypadku produkt zgodnie z definicją będzie doskonały, jednak klient oceni go jako bubel. To słaby punkt definicji związanych z produkcją. Dobrze sprawdzają się jednak jako definicje szczegółowe dla wydziałów produkcyjnych.

    Definicje związane z produktem poruszają kwestie wytrzymałości, trwałości i niezawodności jednak pomijają problem kosztów ich osiągnięcia. Producenci przyjmują, że produkt powinien wytrzymać określony czas, a następnie zostać zamieniony na nowy. php/Zbyt" title="Zbyt">Zbyt wysoki poziom jakości według tych definicji mógłby spowodować straty przedsiębiorstw. Definicje te nie poruszają również potrzeb klienta. Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy każdego klienta interesuje niezniszczalność produktu, czy raczej zakup co kilka lat nowego, nieco zmienionego modelu.

    • R. Shmalensee, J. H. Swan - wytrzymałość, długie życie produktu; podnoszenie parametrów produktu jest równoznaczne z jakością
    • A. Feigenbaum (1983) - zdolność do wykonywania zadań, działania, przydatność
    • D. Garvin (1984) - właściwe wykonanie oraz dodatkowe wyposażenie
    • G. Taguchi, D. Clausing (1990) - jakość jest związana z właściwym projektowaniem

    Definicje związane z użytkownikiem

    Definicje związane z użytkownikiem mówią o spełnieniu jego wymagań, potrzeb oraz oczekiwań. Zmuszają projektantów i producentów do zainteresowania się tym czego klienci naprawdę oczekują oraz zainwestowanie w odpowiednie funkcje produktu, usuwając jednocześnie te, które są zbędne. Definicje te nie nadają się jednak do bezpośredniego zastosowania na wydziałach produkcyjnych. W tym celu muszą być uszczegółowione i uzupełnione o dane techniczne.

    • B. Hagan (1984); L. Dobyns, C. Crawford-Manson (1991) - spełnienie wymagań klienta
    • J. Juran (1951) - przydatność do użytkowania
    • A. Feigenbaum (1987) - kompozycja charakterystyk, marketingu, produkcji, projektowania produktu lub usługi, która w użytkowaniu zaspokoi potrzeby klienta

    Definicje związane z tworzeniem wartości

    Definicje związane z tworzeniem wartości stanowią łącznik między użytkownikiem, produkcją i produktem. Mogą być wykorzystane do określania jakości projektowania wyrobów.

    • I. Broh (1982), K. Ishikawa, D. Lu (1985) - doskonałość lub przydatność do użytku po akceptowalnej cenie

    Definicje wielowymiarowe

    Autorzy definicji wielowymiarowych zauważyli niedoskonałość jednowymiarowego postrzegania jakości. Różnice między nimi wynikają z nacisku jaki położyli na poszczególne wymiary.

    • D. Garvin (1984) - jakość produktu - wykonanie, dodatkowe wyposażenie, zgodność, wytrzymałość, zdolność do działania, estetyka, postrzegana jakość
    • A. Parasurman, L. L. Berry, A. Zeithami (1991) - jakość w odniesieniu do usług - wykonanie części materialnej, niezawodność, reakcja na problemy, kompetencje pracowników, empatia
    • Nagroda Baldridge'a (NIST, 1993) - przywództwo, przepływ informacji i analizy, strategiczne planowanie jakości, rozwój zasobów ludzkich, zarządzanie procesami, wyniki, orientacja na klienta, satysfakcja klienta i pracowników

    Definicje strategiczne

    Definicje strategiczne natomiast związane są z rynkiem oraz postrzeganiem organizacji.

    • M. Porter (1980) - jedna z dróg do odróżnienia produktu od konkurencji - konieczna w obszarach istotnych dla klienta
    • R. D. Buzzell, F. Wiersma (1981) - produkt, który przekracza jakością konkurentów może zwiększyć swój udział w rynku
    • W. E. Deming (1986) - produkt wyższej jakości może poprawić postrzeganie firmy przez klientów

    Podsumowując można zauważyć, że definicje w poszczególnych wymiarach uzupełniają się, tworząc rozległą, lecz możliwie kompletną definicję jakości.

    Definicje w ujęciu historycznym

    Pojęcie jakości - wideo (Sławomir Wawak)

    Inny podział definicji zaproponowali C. Reeves oraz D. Bednar, którzy wydzielili inne kategorie (C. Reeves, D. Bednar 1994, s. 419) twierdząc, iż jakość można postrzegać jako:

    • doskonałość
    • wartość,
    • zgodność ze specyfikacją,
    • spełnienie lub przekroczenie wymagań klienta,
    • proces dynamiczny.

    Jakość jako wartość filozoficzna

    Pierwsze pisane definicje jakości, pochodzące od starożytnych filozofów greckich, porównywały ją z doskonałością. Nie stworzono jednak jednej definicji doskonałości, a posługiwano się określaniem jej dla każdego badanego przedmiotu na podstawie charakterystycznych cech. Samo pojęcie jakości powiązanej z doskonałością zostało wprowadzone do filozofii przez Platona, który stwierdził porównując jakość do piękna, że jest ona sądem wartościującym, wyrażonym przez użytkownika. Jeżeli nie ma użytkownika, to nie ma również sądu (A. Kiliński 1979, s. 13). Inne podejście reprezentował Arystoteles, który jakość określił jako to, co sprawia, że rzecz jest rzeczą, którą jest. Wskazał zatem na ścisłe powiązanie tego pojęcia z jego cechami (E. Skrzypek 2000, s. 15). Definicje te nie uwzględniają realiów techniczno-technologicznych ani potrzeb klienta. Doskonałość dla producenta jest kosztem, natomiast klient w wielu przypadkach jej nie wykorzystuje lub wręcz stanowi dla niego nadjakość - zbyt wysoki poziom jakości w stosunku do oczekiwań.

    Jakość jako wartość techniczno-technologiczna (rynkowa)

    Około XVIII wieku, kiedy pojawiły się techniczne możliwości zwiększania produkcji, a co za tym idzie konieczność poszerzania rynków zbytu, nastąpiła zmiana postrzegania jakości - porównywano ją z wartością. php/Rynek" title="Rynek">Rynek traktowano jako ostatecznego sędziego jakości, a ocenie podlegał głównie stosunek jakości do ceny. Na początku XIX wieku nastąpiła popularyzacja produktów przy jednoczesnym znacznym obniżeniu ich jakości (B. Tuchman 1980, s. 40). Obecnie oczywistym dla większości specjalistów jest, że nie można rozpatrywać jakości w oddzieleniu od kosztu jej uzyskania. V. Feigenbaum (1951) oraz L. Abbott (1955) zaproponowali, aby wprowadzić różne poziomy jakości i ceny. Stwierdzili również, że cena nie jest głównym kryterium wyboru. Klient najpierw określa, który poziom jakości-ceny wybiera, a następnie kieruje się innymi kryteriami (C. 423). W tej kategorii mieści się również definicja G. Taguchi'ego, który podszedł do problemu od drugiej strony i stwierdził, że wyrób jest wysokiej jakości, gdy powoduje minimum strat ponoszonych przez społeczeństwo od momentu jego wprowadzenia do sprzedaży (Zarządzanie... 1997, s. 47). php/Tadeusz_Kotarbi%C5%84ski" title="Tadeusz Kotarbiński">T. Kotabiński zdefiniował jakość jako zespół różnorodnych cech określających stopień użyteczności społecznej wyrobu zgodnie z jego przeznaczeniem, co również wskazuje na powiązanie z wartością (H. Gwarek 1975, s. 15).

    Na przełomie XIX i XX wieku wprowadzenie seryjnej produkcji i taśmy montażowej wymogło standaryzację elementów. Było to związane z potrzebą zastosowania wymiennych części oraz chęcią maksymalizacji produkcji. Dlatego jakość zaczęto postrzegać jako zgodność ze specyfikacją. Poziom jakości osiągany był poprzez stałą kontrolę. W latach 30-tych dążąc do zmniejszenia dużych kosztów kontroli zaczęto wprowadzać metody statystyczne. Wówczas to W. Shewhart postulował, aby jakość produktu zdefiniować w taki sposób, aby możliwe było porównywanie jej w różnych okresach czasu. Rolą projektantów powinno być przeniesienie wymagań klienta na specyfikacje techniczne. Myśl tą rozwinął J. Juran definiują jakość projektowania (C. 425). W tym kierunku poszli autorzy późniejszych norm ISO definiując jakość jako "ogół cech i właściwości wyrobu lub usługi decydujących o zdolności wyrobu do zaspokojenia stwierdzonych lub przewidywanych potrzeb" (PN-ISO 8402:1994 1996, s. 12). Również wielu polskich autorów skłaniało się w tę stronę, np.

    • B. Oyrzanowski - "jakość to zespół cech fizycznych, chemicznych i biologicznych charakteryzujących dany produkt i odróżniających go od innych produktów" (B. Oyrzanowski 1970, s. 11)B. Oyrzanowski zauważa, iż jakość zależy w głównej mierze od dwu jej składowych - jakości projektowania oraz jakości wykonania (B. Oyrzanowski 1989, s. 49 i 75).
    • R. Kolman - "zbiór wybranych właściwości interpretowanych jako wymagania potrzebne do realizacji zadań przewidzianych dla danego przedmiotu, czyli za stopień spełnienia stawianych wymagań" (R. Kolman 1992, s.

    Także Słownik języka polskiego proponuje definicję "właściwość, rodzaj, gatunek, wartość; zespół cech stanowiących o tym, ze dany przedmiot jest tym przedmiotem, a nie innym" (Słownik... 2002, t. I, s. 769).

    Jakość rozumiana współcześnie

    Współcześnie większość autorów definiuje jakość jako spełnienie lub przekroczenie wymagań klienta. Sytuację tę ukształtowały przede wszystkim wzrost znaczenia usług w produkcie krajowym, rosnące bogactwo obywateli oraz zwiększająca się konkurencja.

    Warto wskazać na ewolucję definicji niektórych autorów. Feigenbaum w różnych latach definiował tak pojęcie jakości:

    • 1951r. - "jakością jest to co jest najlepsze w określonych warunkach dla klienta",
    • 1961r. - "zestaw charakterystyk projektowych i wykonawczych wyrobu, które określają stopień, w jakim produkt spełni oczekiwania klienta
    • 1983r. - "jakość produktu i usługi może być definiowana jako kompozycja charakterystyk marketingu, projektowania, produkcji i utrzymywania przez które produkt lub usługa w użytkowaniu spełnią oczekiwania klienta".

    J. Juran natomiast swoją definicję rozwijał w poszczególnych latach w ten sposób:

    • 1951r. - autor podzielił jakość na obszar projektowania oraz zgodności,
    • 1962r. - jakość określił jako "spełnienie żądań (jakość rynkowa), jakość projektowania, jakość zgodności, preferencje klientów (przewaga nad konkurencją), jakość charakterystyk (funkcjonalność), generalna doskonałość (niesklasyfikowana gdzie indziej), funkcja lub odpowiedzialność związana z osiągnięciem jakości produktu, część organizacji odpowiedzialna za produkt (wydział)",
    • 1974r. - uznał jakość jako "dopasowanie do użytkowania",
    • 1988r. - w pracy można było znaleźć rozszerzenie definicji o pojęcie klienta zewnętrznego i wewnętrznego (C. 428).

    Dyrektywa 85/374/EEC z dnia 25 lipca 1985 roku o odpowiedzialności producentów za szkody wywołane wadami produktów określa jakość jako "prawdopodobieństwo spełnienia oczekiwań klienta" i jednocześnie określa, że wadą jest to, czego klient ma prawo nie oczekiwać. Wśród polskich autorów reprezentujących to podejście można wymienić definicję T. Wawaka - "jakość należy traktować jako zakres spełniania wymogów użytkowników przez produkt, przy czym wymogi te zależą od jego możliwości ekonomicznych (szczególnie dochodów i zasobów) (T. Wawak 1989, s. 5).

    Tab. 2. Porównanie rodzajów definicji jakości według C. Bednar
    RodzajZaletyWadydoskonałośćkorzyści marketingowe i etyczne,

    jednoznacznie rozpoznawany symbol bezkompromisowych standardówi wysokich osiągnięć

    nie stanowią pomocy dla praktyki,

    są trudne w mierzeniu, atrybuty doskonałości mogą sięzmieniać w czasie, muszą się znaleźć klienci chcący płacićza doskonałość

    wartośćkoncepcja wartości wykorzystuje

    wiele atrybutów jakości, skupia się na efektywnościorganizacji, umożliwia porównania między obiektami orazw czasie

    trudność w przypisaniu wartości

    do konkretnych elementów produktu, jakość i wartośćnie są łatwo przeliczalnymi jednostkami

    zgodność ze specyfikacjąumożliwia precyzyjne mierzenie,

    prowadzi do zwiększenia sprawności, niezbędna przy strategiiglobalnej, powinna wymuszać analizę potrzeb klienta, właściwadefinicja w przypadku klientów instytucjonalnych

    klienci nie interesują się

    wewnętrznymi specyfikacjami, nie nadaje się do definiowaniausług, może ograniczać zdolność do adaptacji do innychwarunków, specyfikacje mogą okazać się bezwartościowewobec szybkich zmian na rynku, zorientowana do wewnątrzorganizacji

    spełnienie lub przewyższenie

    oczekiwań klienta

    ocena dokonywana z punktu widzenia

    klienta, możliwe do zastosowania w każdej branży, reaguje nazmiany rynkowe

    najbardziej skomplikowane, trudne w

    pomiarze, klienci często nie znają swoich oczekiwań,nieobiektywne sądy klientów mogą wpływać myląco nawyniki, oceny w krótkim i długim okresie mogą sięróżnić, trudność w określaniu satysfakcji klienta

    Źródło: (C. 437)

    Jakość jako proces dynamiczny postrzegana jest głównie w kulturze japońskiej. Stanowi on strumień ciągłych udoskonaleń. Massaaki Imai definiuje ją jako wszystko to, co można poprawić (L. Wasilewski 1998, s. 2). W poruszonej kulturze japońskiego powstała koncepcja nazywana kaizen, która polega na rozwijaniu jakości za pomocą małych kroków i ciągłego doskonalenia pewnego elementu.

    Wartości ogłaszane oraz przestrzegane

    Każda organizacja posiada zbiór pewnych wartości, na podstawie, których oceniana jest jakość wewnątrz danej organizacji i na podstawie tych wartości oceniana zostaje jakość. Wartości te podzielić można na dwie grupy tj. wartości ogłaszane oraz wartości przestrzegane. Wartości ogłaszane to te, które ukazuje dane przedsiębiorstwo w działaniach marketingowych (zewnętrznych do klientów bądź wewnętrznym do pracowników) natomiast przestrzegane to cechy jakości, które realnie przestrzega dana organizacja podczas świadczenia swojej usługi bądź sprzedaży produktów. Wartości pierwszego jak i drugiego typu powinny być ze sobą jak najbardziej tożsame. Dzięki temu przedsiębiorstwo może budować swoją wiarygodność oraz zdobywać lojalnych klientów.

    Pojęcie jakości rozumiane w szerszym kontekście - na zewnątrz organizacji

    Rozważając pojęcie jakości, warto również poruszyć kolejny aspekt jakim jest, rozumienie pojęcia w odniesieniu do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa działają w pewnej przestrzeni, gdzie znajdują się również inne podmioty, na które oddziałuje. Firmy powinny starać się więc zrozumieć pojęcie jakości w odniesieniu ekonomicznym oraz społecznym łącznie. Przedsiębiorcy oraz kadra zarządzająca musi więc zwracać uwagę nie tylko na jakość wewnętrzną (np. produktów, usług, obsługi) ale również 4 główne grupy interesów związane z organizacją, którymi są: udziałowcy, klienci, społeczeństwa i pracownicy.

    Szczególną uwagę należy zwrócić na jakość relacji pomiędzy przedsiębiorstwem a klientem, ściślej pisząc: jakość relacji między sprzedawcą oraz podmiotem nabywającym dobro, czyli nabywcą. Jakość relacji z nabywcami to niewątpliwie ważny czynnik, który często decyduje o wyborze produktu danej firmy, spośród wielu dostępnych na rynku, co więcej jakość tych relacji w dzisiejszych czasach jest ważnym zasobem firmy.

    Model jakości usług według Grönroosa

    Kwestia relacji tworzonych przez przedsiębiorstwo ukazana została w szczegółowy sposób w modelu jakości usług stworzonym, przez Ch. Grönroosa. W założeniu model stworzony został do oceny usług, natomiast autor twierdzi, iż ten sam model ma swoje odzwierciedlenie w nawiązaniu do tradycyjnych rynków produktowych. Model Ch. Grönroosa mówi, jako, że stosunki pomiędzy sprzedającym oraz kupującym, odgrywają decydującą rolę podczas rozumienia i definiowania jakości. Według autora daną jakość klient rozumie w dwóch wymiarach. Są nimi:

    1. Aspekt techniczny wykonania - określany jako to, co nabywca dostaje w interakcji z firmą - np. buty, książkę, usługę nauki gry na gitarze,
    2. Jakość funkcjonalna - która mówi o tym jak bardzo kontakty firmy z klientem utwierdzają go w przekonaniu o dobrej jakości świadczonej usługi bądź oferowanego produktu. Klienci oceniają tę jakość w bardzo subiektywny sposób np. php/Wiedza" title="Wiedza">wiedza i obeznanie sprzedawcy, szybkość obsługi, sympatyczne podejście recepcjonisty.

    Kryteria, które wyznaczają jakość usług

    W wymiarze usługowym jakość nierzadko zostaje oceniana przez konsumenta w sposób bardzo subiektywny oraz przez to, niełatwy do zinterpretowania. Dlatego w celu ustrukturyzowania procesu oceny jakości usługi przez klienta podaje się kryteria, które spełniają role swoistego szablonu, którym posługuje się konsument oceniający pewną usługę. Te wyznaczniki jakości usług to:

    • Profesjonalizm i kwalifikacje - konsumenci kupują pewną usługę, aby zaoszczędzić czas oraz przede wszystkim wykorzystać większą wiedzę oraz umiejętności osoby lub firmy świadczącej usługę. Dlatego ważne jest, aby usługa świadczona była profesjonalnie a pracownicy mieli odpowiednie kwalifikacje oraz umiejętności.
    • Zachowanie i postawa - firmy muszą dbać o to, aby ich pracownicy wykazywali się pozytywną i sympatyczną postawą w stosunku do klientów. Konsumenci oceniają daną firmę oraz świadczone przez nią usługi na podstawie najgorszego kontaktu z daną firmą. Dlatego przedsiębiorstwa powinny dbać o pozytywne doświadczenie klienta z marką na każdym etapie i w każdym "styku" klienta z daną marką tj. podczas sprzedaży usługi jak i reklamacji oraz problemów w czasie relacji z klientem.
    • Elastyczność i dostępność - szczególnie dzisiaj w dobie Internetu klienci domagają się szybkiej reakcji ze strony przedsiębiorstwa na zapytania ofertowe lub inne próby kontaktu klienta z firmą.
    • Solidność - klienci powinni być pewni o pozytywnym i solidnym wykonaniu usługi. Konsumenci obawiają się często o terminowość wykonanej usługi i dlatego jest to ważny czynnik podczas oceny danej firmy.
    • Systemy gwarancyjne oraz reklamacyjne - w branży usługowej jak i każdej innej zdarzają się problemy oraz trudności, które są bardzo ważne w ocenie danej firmy przez klienta. Jeśli reklamacja lub gwarancja zostanie rozpatrzona profesjonalnie i rzetelnie a klient odniesie wrażenie, że firma przejmuje się wynikłą sytuacją to wróci do firmy i będzie dalej korzystał z usług a co więcej, nierzadko rozpowszechniał pozytywną informację o firmie. Błędy zdarzają się każdemu i klienci oceniają firmy na podstawie tego jak te błędy zostają rozwiązywane przez organizacje. php/Reputacja" title="Reputacja">Reputacja i wiarygodność - konsumenci nierzadko oceniają usługę zanim dojdzie do jej świadczenia i klient będzie mógł jej doświadczyć. Dlatego ważną kwestią w ocenie usługi przez klienta jest reputacja firmy, czyli jak firma zachowywała się w przeszłości i co sądzi o niej klient bądź inni konsumenci. Klienci są w stanie zaakceptować więcej "potknięć" przedsiębiorstwa jeśli zbudowało ono wcześniej dobrą reputację.


    Patrz także:

    • Best Value
    • Cechy usług
    • Lista kontrolna audytora
    • Podręcznik:Zarządzanie jakością
    • Quality Audit Meeting

    Bibliografia

    • Ciekanowski Z. (2013). Jakość w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, Jarosław
    • Garvin G. (1984). What does product quality really mean, Sloan Management Review, 1/1984, Sloan Management Review, Cambridge
    • Gwarek H. (1975). Sterowanie jakością w przedsiębiorstwie, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
    • Kashyap, R., Bojanic, D. C. (2000). A structural analysis of value, quality, and price perceptions of business and leisure travelers. "Journal of travel research", 39(1), s. 45-51.
    • Kiliński A. (1979). Jakość, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa
    • Kowalczyk J. (2008). Szef firmy w systemie zarządzania przez jakość, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa
    • Łańcucki J. (red. ) (1997). php/Zarz%C4%85dzanie_jako%C5%9Bci%C4%85" title="Zarządzanie jakością">Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz
    • Makarski S. ) (2005). Rynkowe mechanizmy kształtowania jakości, Wydawnictwo uniwersytetu rzeszowskiego, Rzeszów
    • Oyrzanowski B. (1989) Jakość dla konsumenta, producenta i gospodarki narodowej, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
    • Oyrzanowski B. (1970) Teoretyczne aspekty kształtowania jakości produktów, w: Organizacyjne i ekonomiczne aspekty sterowania jakością, pod red. K. Cholewickiej-Goździk, Warszawa
    • Reeves C. Bednar D. (1994). Defining quality: alternatives and implications, Academy of Management Review, 3/1994, Academy of Management, Briarcliff Manor
    • Rura-Polley T., Clegg S. (1999). Managing Collaborative Quality: A Challenging Innovation, Managing Collaborative Quality, 1/99, Blackwell Publishers Ltd,
    • Seawright K. Young S. (1996). A Quality Definition Continuum, Interfaces, maj-czerwiec 3/1996, Institute for Operations Research and the Management Sciences, Hanover
    • Skrzypek E. Jakość i efektywność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
    • Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
    • Tuchman B. (1980). The decline of quality, New York Times Magazine, 2 listopad 1980, Nowy Jork
    • Wasilewski L. (1998) W pułapkach definicji, Problemy Jakości 1/1998, Sigma-NOT, Warszawa
    • Wawak S. (2007). Analiza i doskonalenie systemów zarządzania jakością w urzędach gminnych, pr. doktorska, AE w Krakowie,
    • Wawak T. (1989) Makroekonomiczne problemy jakości produktów przemysłowych w Polsce, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
    • Van Moorsel, A. (2001). 65. 2945&rep=rep1&type=pdf">Metrics for the internet age: Quality of experience and quality of busines. , "Arbeitsberichte des Instituts für Informatik", Universität Erlangen-Nürnberg, 34(13), s. 26-31.
    • Zymonik, Z. (2003). Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. "Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej".
    • Żemigała M. Jakość w systemie zarządzanie przedsiębiorstwem, Wydawnictwo PLACET, Warszawa

    Autor: Sławomir Wawak, Grzegorz Trąbka

    Cechy i aspekty 2mag 90420

    Bezpośredni link do pobrania Cechy i aspekty 2mag 90420

    Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

    Ostatnia aktualizacja Cechy i aspekty 2mag 90420