Przypadki użycia Epson Endeavor P60 to wysoce wydajny, wielofunkcyjny skaner dokumentów, który może być stosowany do szybkiego i łatwego skanowania dokumentów w wielu formatach. Urządzenie to jest szczególnie przydatne w biurach, które wymagają szybkiego skanowania dużych ilości dokumentów. Przypadki użycia Epson Endeavor P60 obejmują skanowanie dokumentów, tworzenie skanów o wysokiej rozdzielczości i tworzenie obrazów o wysokiej jakości. Urządzenie to jest również wyposażone w oprogramowanie, które pozwala użytkownikom skanować i edytować dokumenty za pomocą prostych kroków. Ponadto, Epson Endeavor P60 może być wykorzystany do tworzenia skanów wielostronicowych oraz do przechowywania skanów w postaci plików PDF.
Ostatnia aktualizacja: Przypadki użycia Epson Endeavor P60
Dzisiejszy odcinek będzie o przypadkach użycia. Większość z Was pewnie bardziej kojarzy Przypadki Robinsona Crusoe;), czyli mega fajną historię. Przypadki użycia są nie mniej fajnym narzędziem, które możecie wykorzystać w projektach. Narzędzie, które pozwala rozwiązać dużo problemów: – definiowanie zakresu Jeżeli to Was interesuje, to serdecznie zapraszam. Jeżeli nie interesuje, to warto, żeby zainteresowało, bo to jedno z najlepszych narzędzi, mocno niedocenionych, które warto znać. Use Case-y to naprawdę świetna sprawa, nie tylko dla IT. Możecie wykorzystać przypadki użycia i ten sposób opisywania rzeczywistości do praktycznie każdej dziedziny. Przejdziemy krok po kroku przez przykład, który dla Was przygotowałem, po to, żebyśmy później mogli pracować na bardziej zaawansowanych tematach. Wzięło się z IT, dlatego, że bardzo często sytuacja wygląda tak, że to jak sobie myślisz o pewnych rzeczach definiując wymagania i o tym, żeby było zrobione i wykonane myślisz tzw. głównym scenariuszem sukcesu. Wyobraź sobie przykład bankomatu. Ktoś Ciebie pyta jak ten bankomat ma działać. Najprawdopodobniej odpowiedziałbyś „podchodzę do bankomatu, wkładam kartę, wpisuję pin, podaję kwotę do wypłaty, bankomat wypłaca pieniądze, zabieram kartę, zabieram pieniądze i odchodzę. ” To jest główny scenariusz sukcesu, w którym zakładasz, że nic złego się nie wydarzy. A co się stanie jeśli PIN będzie nieprawidłowy, jak się wtedy ma zachować oprogramowanie bankomatu? Co jeżeli nie ma wystarczającej kwoty w bankomacie, co jeżeli kwota wpisana nie jest podzielna przez nominały, które znajdują się w bankomacie, co jeżeli nie możesz się połączyć z bankiem, żeby sprawdzić z saldo? Cała masa wyjątków, o których musi pomyśleć programista. To powoduje trudność, bo będzie do Ciebie wracał i pytał jak w każdym z przypadków ma zachować się oprogramowanie. Jeśli przewidzisz pewne wypadki wcześniej to będzie mniej frustracji i szybciej to zostanie zrobione. Przy definiowaniu zakresu projektu, czyli to co mamy do zrobienia – pułapka widzenia tylko głównego scenariusza sukcesu sprawia, że nie widzisz tego co się kryje pod spodem. Nie oszacowujesz jak złożony jest projekt, ile na to potrzeba czasu i pieniędzy. Pewnie znacie sytuację, że wydawało się proste, a później okazało się, że tak nie jest. Use Case-y (Przypadki Użycia) są właśnie takim narzędziem, które umożliwia przewidzenie takich sytuacji, ocenić złożoność problemu odpowiednio wcześniej. Pomyślcie chwilę, gdybyście mieli kogoś nauczyć otwierania drzwi, to w jaki sposób miałaby wyglądać instrukcja. To co widzicie na poniższym obrazku to jest notacja. Jest pewien standard opisywania przypadków użycia, po to, że jak ktoś inny patrzy na wasze przypadki użycia, żeby był w stanie je zrozumieć. Przypadek użycia ujęty jest w kształcie prostokąta z zaokrąglonymi bokami (może ktoś wie i napisze w komentarzu jak się ten kształt nazywa). Przypadek użycia opisujemy przez Scenariusz Akcji np. : 1. Podchodzę do drzwi 2. Naciskam klamkę 3. Pcham drzwi 4. Przechodzę 5. Wykonaj „Zamykam drzwi” Pod spodem opisujemy wyjątki: 3a. Drzwi nie otwierają się (drzwi pomimo pchania, nie otwierają się) W skrócie tak właśnie wygląda przypadek użycia – macie listę kroków po kolei do wykonania i listę wyjątków, które mogą się zadziać. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-1024x312. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-300x91. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-768x234. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-260x79. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-50x15. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-150x46. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-400x122. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-350x107. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia-600x183. pl/wp-content/uploads/2020/04/przypadek-uzycia. png 1107w" alt=""/> Kolejna rzecz bardzo ważna – mamy Aktorów. Aktor to najczęściej osoba, która w danym przypadku ma do odegrania jakąś rolę. W tym przypadku to osoba otwierająca drzwi. W jednym przypadku może brać udział więcej aktorów niż jeden. Kolejna sprawa – mamy dwa rodzaje rozszerzenia głównego przypadku użycia: Extend – rozszerzenie nasz główny przypadek użycia o „exceptions” czyli wyjątkowe sytuacje Np. Wyjątek – warunkowy przypadek użycia Drzwi się nie otwierają Główny scenariusz sukcesu: Exceptions – wyjątki 2. 1. b Nie mam klucza (do tego też może być jakiś wyjątek) Widzicie to? Proste przechodzenie przez drzwi wcale nie jest takim prostym algorytmem do oprogramowania. Include – to drugie rozszerzenie głównego przypadku użycia Zawsze przypadek zawiera konkretne działania, jest to na tyle złożone, że nie chcemy tego przypadku użycia rozpisywać na 629 stron bo byłby ciężki tylko niektóre elementy opisujemy jako osobny przypadek użycia Np. : Funkcja – złożony przypadek użycia wykorzystywany jako część innego Przechodzenie przez drzwi Jak rozpisujecie waszą, rzeczywistość to definiujecie jakie są główne przypadki użycia. Kto bierze w tym udział (rozpisujemy aktorów i łączymy z przypadkami użycia), a później przy rozpisywaniu przypadków użycia wychodzą nam wyjątki. Do wyjątków przypisujemy kolejne elementy. Jeśli chcesz wykorzystać to do rozpisania procesów w swojej firmie to też możesz korzystać z takiego podejścia Tak może wygladać przykład rozpisanej firmy: Mała firma IT, kilku aktorów i rozpisane główne przypadki użycia. Klient korzysta z gotowego produktu, poniżej jak może wyglądać rozpisanie korzystania z produktu: Może się okazać, że korzysta z produktu i proponuje zmiany do wdrożenia. W tym przypadku aktorem będzie klient, wsparcie i szef handlowiec, którzy przekazuje uwagi do szefa technicznego, tam dochodzi do doprecyzowania wymagań. Jeżeli wszystko jest ok, funkcjonalność przechodzi do wdrożenia – aktorem tu jest programista, szef techniczny i kierownik projektu. Później wdrażamy funkcjonalność do tego włączony jest aktor wsparcie, a jednym z elementów w ramach zdarzenia jest testowanie. Testowanie – aktor wsparcie. Use case-y mają pokazać wam obszar, mapę w ramach, której się poruszacie. Osobiście korzystam z MindManagera przy tworzeniu przypadków użycia, jest całkiem ok. „Writting Effective Use Cases” Alistair Cockburn – świetna książka, dla władających angielskim numer 1. Po jej przeczytaniu jesteś w stanie pisać use case-y od razu. Mam nadzieję, że było to dla was przydatne. Moim zdaniem Use Case-y są niedoceniane, a są naprawdę świetnym narzędziem, korzystajcie?
– zamodelowanie sobie całego systemu, w którym pracujecie
– określenie skąd mogą przyjść problemy i nieoczekiwane wymaganiaCzym są przypadki użycia?
Po co są przypadki użycia i skąd to się wzięło?
Use Case (Przypadki Użycia) na przykładzie otwierania drzwi
Use Case (Przpadki użycia) –literatura
Wymagania zbierane w ramach projektu są istotne w pracy wielu osób o różnych rolach w zespole – analityków, projektantów, specjalistów ds. użyteczności, biznesu, marketingu, kierowników projektu, testerów. Często posługują się one odmiennymi pojęciami mając na myśli to samo (lub na odwrót). Zróbmy porządek! Czym są przypadki użycia (use cases), user stories, scenariusze użycia? Jak się mają do siebie oraz do potrzeb i wymagań?
Wymaganie (requirement)
Cecha systemu, która powinna być spełniona, aby był on przydatny użytkownikom. Lista wymagań jest podstawą do rozpoczęcia projektowania, należy zatem zapewnić jej kompletność i spójność oraz poddać weryfikacji klienta.
Przykład:
System powinien umożliwiać sprawdzanie godziny seansu filmowego.
Przypadek użycia (use case)
Interakcja systemu z użytkownikiem, świadczona mu usługa. Diagramy (listy) przypadków użycia mogą przedstawiać zakres działania systemu – zbiór funkcji spełniających potrzeby użytkownika.
Przykład:
Prezentowanie szczegółowych informacji na temat seansu filmowego.
Opowieść użytkownika (user story)
Krótkie zdanie mówiące o tym kto, co i w jakim celu wykonuje pewną czynność. Mogą zastępować wymagania czy opisy przypadków użycia w imię oszczędności czasu, kosztem dokładności (np. brak opisu sytuacji wyjątkowych). Wzorzec: Jako <kto? – użytkownik>, chcę <co? – czynność>, by <osiągnąć co? – cel>.
Jako potencjalny widz chcę sprawdzić godzinę seansu wybranego filmu, by móc zamówić bilet.
Scenariusz użycia (user scenario)
Opis przykładowego sposobu korzystania z systemu, pozwalający skupić się na najczęstszych i najważniejszych dla danego użytkownika funkcjach oraz ich kolejności.
Pani Anna planuje w weekend spędzić czas z dziećmi i zabrać je do kina. Widziała plakaty reklamujące nowy film dla najmłodszych i zapamiętała tytuł. Chciałaby wiedzieć czy będzie dziś seans w porze poobiedniej i czy są na jeszcze wolne miejsca w ostatnich rzędach. Chętnie złożyłaby zamówienie przez internet, żeby uniknąć stania w kolejkach i nie musieć się spieszyć.
Potrzeby
Spotkałam się z tym pojęciem podczas współpracy ze specjalistami od użyteczności oraz biznesu. Potrzeby są głównymi wymaganiami użytkowników, które należy zaspokoić poprzez wprowadzenie określonych przypadków użycia.
Potrzeba – uzyskanie informacji o seansach
Przypadki użycia dla tej potrzeby:
- przeglądanie listy seansów,
- filtrowanie listy seansów,
- przeglądanie szczegółowych informacji na temat wybranego seansu
Poszczególne metody mogą funkcjonować samodzielnie (pytanie – czy będą wtedy wystarczające? ) lub się uzupełniać. W jakiej kolejności je stosować? Poniżej przedstawiono tylko niektóre z możliwych kombinacji. Może Tobie sprawdziły się inne? :)
1. Scenariusze użycia
2. Przypadki użycia
3. Wymagania
2. Potrzeby
3. Historyjki użytkownika
1. Potrzeby
2. Przypadki użycia
Tworzenie przypadków użycia (ang. use case) – technika stosowana w inżynierii oprogramowania w celu opisania wymagań tworzonego systemu informatycznego[1]. Przypadek użycia przedstawia interakcję pomiędzy aktorem (użytkownikiem systemu), który inicjuje zdarzenie oraz samym systemem jako sekwencję prostych kroków.
Historia[edytuj | edytuj kod]
W 1986 Ivar Jacobson, informatyk zaangażowany w tworzenie Unified Modeling Language (UML) oraz Rational Unified Process (RUP) opisał technikę do specyfikowania przypadków użycia. Z początku używał określeń: scenariusz użytkowania (usage scenarios) i przypadki użytkowania (usage case).
W latach 90. przypadki użycia stały się powszechnie stosowanym sposobem opisu wymagań funkcjonalnych.
Opis ogólny[edytuj | edytuj kod]
Przypadek użycia powinien:
- opisywać w jaki sposób system powinien być używany przez aktora w celu osiągnięcia konkretnego celu
- być pozbawiony szczegółów dotyczących implementacji oraz interfejsu użytkownika
- opisywać system na właściwym poziomie szczegółowości
Pisanie przypadków użycia[edytuj | edytuj kod]
Poziom szczegółowości[edytuj | edytuj kod]
Alistair Cockburn w swojej książce Writing Effective Use Cases[2] wyróżnia 3 poziomy szczegółowości przypadków użycia:
- nieformalny opis – kilka luźnych zdań ogólnie opisujących przypadek
- formalny opis – kilka paragrafów, podsumowanie
- pełny opis – formalny dokument
Nazewnictwo[edytuj | edytuj kod]
Zaleca się, aby przypadki użycia posiadały nazwy odpowiadające czynnościom, które opisują. Często zaleca się stosowanie wyrażeń rozpoczynających się od czasownika w formie trybu rozkazującego[3]. Przykładowe nazwy to: „Zarejestruj użytkownika”, „Sprawdź stan konta”.
Ścieżka główna[edytuj | edytuj kod]
Przypadek użycia powinien przedstawiać podstawowy przebieg operacji, tzw. szczęśliwą ścieżkę wydarzeń[4] („basic flow”, „happy flow”).
Przykład:
- System prosi Użytkownika o zalogowanie
- Użytkownik podaje swój numer identyfikacyjny oraz hasło
- System stwierdza poprawność danych
- Użytkownik zostaje zalogowany do systemu
Ścieżki alternatywne[edytuj | edytuj kod]
Przypadki użycia mogą również zawierać dodatkowe informacje, które opisują sytuacje, gdy nie zachodzi ścieżka optymalna[5].
Dla powyższego przykładu:
- 3a. System odrzuca podane dane
- 3a1. Powrót do kroku 1.
Zobacz też[edytuj | edytuj kod]
- Diagram przypadków użycia
- Lista narzędzi UML
- Projektowanie interakcji
Przypisy[edytuj | edytuj kod]
- ↑ Glosariusz ITIL wraz ze skrótami. s. 152. [dostęp 2020-04-01].
- ↑ Writing Effective Use Cases (Efektywne pisanie przypadków użycia) ISBN 0-201-70225-8.
- ↑ „Podstawowa wiedza do stworzenia diagramu przypadków użycia. ”, portal www. pl. pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-04)]. .
- ↑ Tłumaczenie potoczne.
- ↑ „Analiza wymagań” – autor Marek Grochowski.
Linki zewnętrzne[edytuj | edytuj kod]
- usability. gov (ang. )