Wskazówki serwisowe Ge Aem15

Ge Aem15 to inteligentne wskazówki serwisowe dostarczane przez firmę GE Healthcare. Wskazówki te są zaprojektowane z myślą o usprawnieniu funkcjonowania systemów opieki zdrowotnej. Wskazówki serwisowe Ge Aem15 oferują szczegółowe informacje na temat zasadniczej procedury diagnostycznej, wytycznych dotyczących postępowania w przypadku nagłej sytuacji medycznej, wytycznych dotyczących postępowania w razie niepowodzeń, wytycznych dotyczących leczenia oraz szczegółowych informacji na temat leków i technik leczenia. Wykorzystanie wskazówek serwisowych Ge Aem15 może pomóc w usprawnieniu i poprawie jakości usług medycznych.

Ostatnia aktualizacja: Wskazówki serwisowe Ge Aem15

Aby samochód funkcjonował prawidłowo w zakresie bezpieczeństwa, wytrzymałości i komfortu jazdy, należy koniecznie przestrzegać przypisanej mu częstotliwości przeglądów, podczas których dokonuje się kontroli stanu najważniejszych układów samochodu, uzupełnia się lub wymienia płyny eksploatacyjne, a także przeprowadza się inne czynności niezbędne do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania pojazdu.

W ramach przeglądów przeprowadzamy czynności serwisowe i sprawdzamy stan najważniejszych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy i bezproblemową eksploatację Twojego PEUGEOT.

  • Wymiana oleju na produkt zgodny z zaleceniami dla danego silnika
  • Wymiana filtra oleju
  • Kontrola jakości, poziomu i ew. uzupełnienie płynów eksploatacyjnych
  • Kontrola stanu głównych elementów samochodu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy (układy hamulcowy, kierowniczy, zawieszenia itd.. )
  • Kontrola błędów i weryfikacja stanu pojazdu po podłączeniu do przyrządu diagnostycznego

Kompleksowa obsługa serwis obejmująca czynności serwisowe wykonywane przez naszych specjalistów, robociznę i oryginalne części zamienne. Wszystkie części wykorzystywane w ramach obsługi serwisowej są identyczne z tymi montowanymi fabrycznie w nowych pojazdach. Są najlepiej dopasowane do Twojego samochodu i zapewniają maksymalne bezpieczeństwo. Jakość oryginalnych części to gwarancja najlepszego stanu pojazdu na wiele lat oraz przyjemności z jazdy.


Kompleksowy serwis obejmujący robociznę i części marki Eurorepar - gamy części zamiennych i produktów motoryzacyjnych, ekskluzywną gamę części wielu marek, przeznaczonych do pojazdów różnych marek starszych niż trzy lata, w cenach istotnie do 25% niższych w porównaniu z częściami oryginalnymi.

W tym miejscu znajdziesz cenną wiedzę i przydatne wskazówki na ten temat dwuczęściowych tarcz hamulcowych w pojeździe.

Od chwili wprowadzenia hamulców tarczowych ważnym elementem konstrukcyjnym samochodu stała się tarcza hamulcowa. Tarcza wraz z klockiem hamulcowym tworzą podlegającą zużyciu parę cierną, która musi wytrzymywać ekstremalne obciążenia.

Wskazówka dotycząca bezpieczeństwa Poniższe informacje i porady praktyczne zostały przygotowane przez firmę HELLA w celu zapewnienia profesjonalnego wsparcia dla warsztatów samochodowych. Informacje udostępnione na tej stronie internetowej powinny być wykorzystywane tylko przez odpowiednio wykwalifikowany personel.

DWUCZĘŚCIOWE TARCZE HAMULCOWE: PODSTAWY

Pojazdy ciężkie czy pojazdy o dużej mocy wymagają układu hamulcowego o większych wymiarach. Z tego powodu tarcze hamulcowe mają coraz większą średnicę, a kołnierz mocujący coraz większą grubość materiału. Takie tarcze hamulcowe są podatne pod wysokim obciążeniem termicznym na zmiany grubości, przesunięcie osiowe i deformację. Duże zalety oferują w tym zakresie dwuczęściowe tarcze hamulcowe, nazywane też tarczami zespolonymi, które dzięki zastosowaniu różnych materiałów i specjalnych technologii łączenia zapewniają izolację piasty koła od czynników termicznych.

Dwuczęściowa tarcza hamulcowa Hella Pagid

MATERIAŁ I BUDOWA: PRZEGLĄD

Tarcze hamulcowe są podczas hamowania narażone na wysokie obciążenia termiczne i muszą wytrzymywać nie tylko siły ściskające, rozciągające i odśrodkowe, ale również wysokie temperatury. Warunkiem uzyskania optymalnej siły hamowania w każdej sytuacji jest dostosowanie składu materiałowego tarczy hamulcowej do układu hamulcowego.

W zależności od typu pojazdu i zastosowania głównym standardem w produkcji seryjnej są tarcze hamulcowe z żeliwa szarego z grafitem płatkowym (np. żeliwa szarego GG 15). Właściwości żeliwa szarego można ulepszać przez dodawanie najróżniejszych materiałów. Molibden i chrom poprawiają odporność stopu na pęknięcia cieplne i ścieranie. Zdolność do absorpcji ciepła poprawia z kolei zwiększenie zawartości węgla. Dwuczęściowe tarcze hamulcowe marki HELLA PAGID posiadają kołnierz z aluminium i pierścień cierny z wysokowęglowego żeliwa szarego. Obie te części są zabezpieczone w miejscu połączenia nitami ze stali nierdzewnej, co zapewnia przenoszenie wysokich momentów obrotowych i umożliwia pierścieniowi ciernemu rozprężanie się pod wpływem ciepła w płaszczyźnie osiowej niezależnie od kołnierza. Minimalizuje to naprężenia termiczne oraz ilość pęknięć cieplnych na przejściu między pierścieniem ciernym a kołnierzem.

Poza tym zastosowanie aluminium jako materiału kołnierza redukuje masę tarczy nawet o 20%.

Miejsce połączenia nitami ze stali nierdzewnej

ZALETY

Oprócz redukcji masy tarcze charakteryzują się następującymi zaletami:

  • Zmniejszenie zużycia paliwa i związana z tym podlegająca sprawdzeniu redukcja emisji CO2
  • Poprawa przewodności cieplnej redukująca odkształcenia termiczne i minimalizująca drgania hamulca
  • Możliwość przenoszenia większych obciążeń
  • Zmniejszenie hałasu lub wibracji powstających podczas hamowania dzięki izolacji pierścienia ciernego od kołnierza
  • Poprawa komfortu jazdy dzięki redukcji niereserowanej masy układu hamulcowego

Odpowiednia konstrukcja może więc znacznie poprawić parametry tarczy hamulcowej.

WADY

Za wadę można w tym przypadku uznać tylko kosztowną technologię produkcji, wymagającą rozwiązania wielu problemów związanych z łączeniem ze sobą różnych materiałów.

Podczas hamowania energia kinetyczna przekształcana jest przez tarcie w energię cieplną. Tarcza hamulcowa absorbuje do 90% tej energii, po czym oddaje ją do otoczenia. W ekstremalnych warunkach hamulce kół mogą się rozgrzewać do temperatury nawet 700°C.

Oprócz obciążeń fizycznych tarcze hamulcowe narażone są na wpływy środowiskowe, brud, wodę i sól. Wszystkie te czynniki wymagają uwzględnienia przez producenta tarcz hamulcowych.

Dwuczęściowe tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie, ze względu na swoją masę mają większą pojemność cieplną, a dzięki kanałom powietrznym szybciej stygną. Pomiędzy obydwoma pierścieniami ciernymi znajdują się promieniowe kanały wentylacyjne. Obracająca się tarcza hamulcowa działa w tej sytuacji jak wentylator zapewniający ciągły przepływ powietrza. Dwuczęściowe tarcze hamulcowe mogą być poza tym wyposażone w szczeliny, rowki lub perforacje osiowe. Pył z hamulców, woda i zanieczyszczenia gromadzą się w szczelinach lub rowkach i są odprowadzane na zewnątrz tarczy w wyniku jej ruchu obrotowego. Perforacje osiowe poprawiają odprowadzanie ciepła, ale wykazują niewielki efekt samoczyszczący, gdyż może się w nich gromadzić pył z hamulców.

Promieniowe kanały chłodzące w wentylowanej tarczy hamulcowej

RÓŻNE WERSJE WYKONANIA: PRZEGLĄD

Dwuczęściowe tarcze hamulcowe w samochodach BMW i Mercedes

Dwuczęściowe tarcze hamulcowe mogą się różnić konstrukcją, składem materiałowym i technologią łączenia elementów w zależności od producenta samochodu. Połączenie między aluminiowym kołnierzem i wykonanym z żeliwa szarego pierścieniem ciernym może być u różnych producentów inne. Mogą tu być stosowane specjalne metody odlewania, klejenia lub wtłaczania oraz połączenia mechaniczne na nity, klamry, sworznie i śruby.

Mercedes Benz stosuje w niektórych modelach pojazdów zespolone tarcze hamulcowe posiadające kołnierz z blachy stalowej i żeliwny pierścień cierny. Dzięki specjalnej konstrukcji czy uzębieniu, obie części łączy się ze sobą przez wtłaczanie. Profil uzębienia zewnętrznej części płaszcza kołnierza tarczy hamulcowej wchodzi w komplementarny profil zębaty pierścienia ciernego, co zapewnia przenoszenie momentu obrotowego. Grubość kołnierza z blachy stalowej wynosi zaledwie 2, 5 milimetra. Klasyczny kołnierz tarczy hamulcowej ma z reguły grubość od 7, 5 do 9 milimetrów.

Zespolona tarcza hamulcowa BMW z przynitowanym kołnierzem aluminiowym

Tarcza hamulcowa Mercedes Benz z zębatym kołnierzem z blachy stalowej

Ceramiczna tarcza hamulcowa Audi

TARCZE HAMULCOWE DO SPORTÓW SAMOCHODOWYCH


Wieloelementowe tarcze hamulcowe z ceramiki lub karbonu stosuje się tylko w sportach samochodowych albo w pojazdach klasy premium ze względu na ich wysoki koszt. Obok niewielkiej masy, wysokiej trwałości i dobrego działania, ich zaletą jest też niski fading. Ze względu na gorszą przewodność cieplną tarcze te wymagają jednak specjalnych klocków hamulcowych, które niwelują ten czynnik.

ZUŻYCIE I SPRAWDZANIE: DIAGNOSTYKA

Sprawdzanie stanu zespolonej tarczy hamulcowej

Ze względu na wysokie obciążenia mechaniczne i termiczne, stan zespolonych tarcz hamulcowych należy regularnie sprawdzać w ramach przewidzianych przez producenta przeglądów, tak samo jako w przypadku konwencjonalnych jednoczęściowych tarcz hamulcowych. Granicę zużycia tarczy hamulcowej producent określa jako minimalną grubość pierścienia ciernego. Ta podana w milimetrach wartość jest nanoszona lub wybita na zewnętrznej krawędzi lub na kołnierzu tarczy hamulcowej.

Poza tym można tu też stosować ogólnie znane metody kontroli tarcz hamulcowych, takie jak pomiar bicia oraz różnicy grubości tarczy. Obowiązujące wartości tolerancji są określane przez producentów pojazdów i muszą być bezwzględnie przestrzegane.

Kontrola bicia tarczy hamulcowej przy użyciu czujnika zegarowego

Minimalna grubość wybita na krawędzi tarczy hamulcowej

WSKAZÓWKI SERWISOWE: WSKAZÓWKI WARSZTATOWE

W celu zapewnienia niezawodnego działania tarcz hamulcowych zaleca się przestrzeganie następujących zasad:

  • Tarcze hamulcowe wymieniać zawsze parami
  • Nowe tarcze hamulcowe montować zawsze z nowymi klockami hamulcowymi
  • Powierzchnia styku piasty koła powinna być równa, pozbawiona zadziorów, czysta, wolna od rdzy i uszkodzeń
  • W przypadku tarcz hamulcowych wentylowanych wewnętrznie należy ew. uwzględniać kierunek obrotu
  • Stosować wymagany moment dokręcania
  • Ze względu na to, że nowe tarcze i klocki hamulcowe muszą się do siebie dopasować, hamulec wymaga delikatnego dotarcia. Przestrzegać zasad docierania podanych przez producenta samochodu
  • Stosować się do dołączanych do produktów ulotek oraz wskazówek naprawczych i zasad bezpieczeństwa podawanych przez producentów pojazdów
  • Prace naprawcze przy układzie hamulcowym powinien wykonywać wyłącznie wykwalifikowany personel

Przygotowana powierzchnia piasty koła stykająca się z tarczą hamulcową

Podstawą długowieczności każdego auta jest regularna obsługa serwisowa, a w szczególności dbanie o terminową wymianę oleju i filtrów. Niestety, niektórym kierowcom zdarza się znacznie przekroczyć dopuszczalny interwał – czasami, bo zapomnieli, a innym razem, bo myśleli, że jeszcze nie minął odpowiedni przebieg.

Aby im przypomnieć o tych obowiązkach względem auta (a poniekąd w trosce o własny interes), producenci aut zaczęli wyposażać je w komputery pokładowe informujące użytkowników o tym, ile jeszcze pozostało im kilometrów do przejechania przed następnym przeglądem. Czasami, np. w BMW, można zobaczyć nie tylko informację o tym, jaki dystans można jeszcze pokonać, ale też, ile czasu pozostało do kolejnego przeglądu.

Przypomnienie dla kierowcy

Na ogół po włączeniu zapłonu na wyświetlaczu komputera pokładowego pokazuje się symbol klucza warsztatowego (lub napis „service”) obok liczby kilometrów, np. 12 345 km.

W zależności od auta może to oznaczać liczbę kilometrów, po której trzeba odwiedzić serwis, albo ile przejechaliśmy już po ostatnim przeglądzie (trzeba o tym doczytać w instrukcji). Inspekcję należy wyzerować po wykonaniu czynności, której ona dotyczy.

Zazwyczaj zajmuje się tym warsztat, do którego auto trafiło na przegląd lub samą wymianę oleju. Nie wymaga to żadnej dopłaty, gdyż jak się okazuje, aby to zrobić w kilkunasto- czy kilkuletnich samochodach, nie trzeba mieć żadnych dodatkowych urządzeń, a na ogół wystarczy znać odpowiednią kombinację użycia przycisków komputera pokładowego.

Oczywiście nie dowiemy się o nich z instrukcji obsługi. To zrozumiałe, informacje takie stanowią pewnego rodzaju wiedzę tajemną, a ich utajnienie ma zmusić użytkowników do odwiedzania serwisu.

Jednak im starszy samochód, tym jego właściciel częściej decyduje się na samodzielną wymianę oleju i filtrów lub korzysta z małego lokalnego warsztatu, w którym mechanicy nie zawsze wiedzą, jak wyzerować inspekcję.

Na ogół nie trzeba wtedy jechać do serwisu, ale wystarczy zerknąć do internetu i wpisać pytanie dotyczące kasowania inspekcji serwisowej w konkretnym modelu. W przypadku niektórych starszych aut, np. BMW E30, potrzebny będzie przewód lub probówka, ale na ogół wystarczy w odpowiedni sposób użyć przycisków na desce rozdzielczej.

Wydajność z czasem spada

To naprawdę bardzo proste, co potwierdza kilkanaście pokazanych przez nas przykładów – a co najważniejsze, nie ma ryzyka, że coś przy tym popsujemy. Niestety, w przypadku nowszych modeli producenci samochodów robią wszystko, aby utrudnić samodzielne kasowanie liczników, a tym samym dać pracę wyspecjalizowanym warsztatom.

W większości nowych aut wyzerowanie inspekcji jest możliwe tylko za pomocą specjalnego komputera diagnostycznego, a jeśli nawet nie, to czynności konieczne do jego wykonania często się zmieniają i są coraz bardziej wymyślne.

Podsumowanie

Samodzielna wymiana oleju silnikowego i filtrów na ogół nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Czasami można to jednak chcieć zrobić choćby dla przyjemności pracy przy aucie lub z powodu nieufności do mechaników i tego, jakie materiały zastosują.

Jeśli mamy na tyle dobre zdolności manualne, by przeprowadzić mały przegląd, to na pewno poradzimy sobie z wyzerowaniem inspekcji. Na ogół wystarczy wiedzieć, w jakiej kolejności i jak długo naciskać przyciski na desce rozdzielczej, by komputer pokładowy odnotował wykonanie przeglądu i zaczął wyświetlać nowy dystans, jaki można pokonać do następnego przeglądu.

To dość istotne, gdyż niewykasowane inspekcje często wprawiają w błąd użytkowników i powodują, że przekraczają oni dopuszczalne interwały. Chociaż wskazówek, jak skasować inspekcje, raczej nie znajdziemy w instrukcji obsługi, to z łatwością dowiemy się tego z internetu.

Wskazówki serwisowe Ge Aem15

Bezpośredni link do pobrania Wskazówki serwisowe Ge Aem15

Starannie wybrane archiwa oprogramowania - tylko najlepsze! Sprawdzone pod kątem złośliwego oprogramowania, reklam i wirusów

Ostatnia aktualizacja Wskazówki serwisowe Ge Aem15